Logi sisse ☰ | Täna jõustunud aktid
KOMISJONI RAKENDUSOTSUS (EL) 2020/1222, 24. august 2020, millega kiidetakse heaks tõhusad valgusdiood-välisvalgustid kui innovatiivsed tehnoloogialahendused sisepõlemismootoriga väikeste tarbesõidukite CO2 heite vähendamiseks uue Euroopa sõidutsükli tingimustele tuginedes vastavalt Euroopa Parlamendi ja nõukogu määrusele (EL) 2019/631 (EMPs kohaldatav tekst) EUROOPA KOMISJON, võttes arvesse Euroopa Liidu toimimise lepingut, võttes arvesse Euroopa Parlamendi ja nõukogu 17. aprilli 2019. aasta määrust (EL) 2019/631, millega kehtestatakse uute sõiduautode ja uute väikeste tarbesõidukite CO2 heite normid ning tunnistatakse kehtetuks määrused (EÜ) nr 443/2009 ja (EL) nr 510/2011, (1) eriti selle artikli 11 lõiget 4, ning arvestades järgmist:
ON VASTU VÕTNUD KÄESOLEVA OTSUSE: Artikkel 1 Innovatiivne tehnoloogialahendus Tõhusate valgusdioodide kasutamine sõiduki välisvalgustites kiidetakse heaks määruse (EL) 2019/631 artiklis 11 sätestatud innovatiivse tehnoloogialahendusena, mida kasutatakse bensiinil, diislikütusel, veeldatud naftagaasil (LPG), surumaagaasil (CNG) või E85-l või nende kütuste kombinatsioonil töötada saava sisepõlemismootoriga väikestes tarbesõidukites, kui seda kasutatakse ühes või mitmes järgmistest sõiduki välisvalgustitest:
Artikkel 2 CO2 heite vähenemise sertifitseerimistaotlus 1. Tootja võib taotleda tüübikinnitusasutuselt ühe või mitme tõhusa valgusdiood-välisvalgusti kasutamisest tuleneva CO2 heite vähenemise sertifitseerimist käesoleva otsuse alusel. 2. Tootja tagab, et sertifitseerimistaotlusele on lisatud sõltumatu ja sertifitseeritud asutuse kontrolliaruanne, milles kinnitatakse, et artiklis 1 sätestatud tingimused on täidetud. 3. Kui heite vähenemine on sertifitseeritud kooskõlas artikliga 3, tagab tootja, et sertifitseeritud CO2 heite vähenemine ja artikli 4 lõikes 1 osutatud ökoinnovatsiooni kood registreeritakse asjaomaste sõidukite vastavustunnistusel. Artikkel 3 CO2 heite vähenemise sertifitseerimine 1. Tüübikinnitusasutus tagab, et innovatiivse tehnoloogialahenduse kasutamisega saavutatud CO2 heite vähenemine on kindlaks määratud lisas sätestatud metoodika abil. 2. Kui tootja taotleb ühe sõidukiversiooniga seoses CO2 heite vähenemise sertifitseerimist rohkem kui ühe artiklis 1 osutatud tõhusa valgusdiood-välisvalgusti puhul, teeb tüübikinnitusasutus kindlaks, milline katsetatud tõhus valgusdiood-välisvalgusti vähendab CO2 heidet kõige vähem, ja märgib asjakohastesse tüübikinnitusdokumentidesse selle väikseima väärtuse. Seda väärtust kasutatakse lõike 4 kohaldamisel. 3. Kui innovatiivne tehnoloogialahendus on paigaldatud kahekütuselisele või segakütuselisele sõidukile, registreerib tüübikinnitusasutus CO2 heite vähenemise järgmiselt:
4. Tüübikinnitusasutus kannab lõigete 1 ja 2 kohaselt kindlaks tehtud sertifitseeritud CO2 heite vähenemise ja artikli 4 lõikes 1 osutatud ökoinnovatsiooni koodi asjakohastesse tüübikinnitusdokumentidesse. 5. Tüübikinnitusasutus registreerib kõik sertifitseerimise aluseks olevad elemendid katsearuandes, säilitab katsearuannet koos artikli 2 lõikes 2 osutatud kontrolliaruandega ning teeb selle teabe taotluse korral komisjonile kättesaadavaks. 6. Tüübikinnitusasutus tõendab CO2 heite vähenemist üksnes juhul, kui ta leiab, et innovatiivne tehnoloogialahendus vastab artiklis 1 sätestatud tingimustele, ja kui CO2 heite vähenemine on 1 g CO2/km või suurem, nagu on sätestatud rakendusmääruse (EL) nr 427/2014 artikli 9 lõike 1 punktis a. Artikkel 4 Ökoinnovatsioonikood 1. Käesoleva otsusega heaks kiidetud innovatiivsele tehnoloogialahendusele määratakse ökoinnovatsiooni kood nr 34. 2. Kõnealuse ökoinnovatsiooni koodiga registreeritud sertifitseeritud CO2 heite vähenemist võib arvesse võtta üksnes tootjate 2020. kalendriaasta keskmise eriheite arvutamisel. Artikkel 5 Jõustumine Käesolev otsus jõustub kahekümnendal päeval pärast selle avaldamist Euroopa Liidu Teatajas. Brüssel, 24. august 2020 Komisjoni nimel eesistuja Ursula VON DER LEYEN (1) ELT L 111, 25.4.2019, lk 13. (2) Komisjoni 25. aprilli 2014. aasta rakendusmäärus (EL) nr 427/2014, millega kehtestatakse väikeste tarbesõidukite vähese CO2 heitega uuenduslike tehnoloogiate heakskiitmise ja sertifitseerimise kord vastavalt Euroopa Parlamendi ja nõukogu määrusele (EL) nr 510/2011 (ELT L 125, 26.4.2014, lk 57). (3) Euroopa Parlamendi ja nõukogu 23. aprilli 2009. aasta määrus (EÜ) nr 443/2009, millega kehtestatakse uute sõiduautode heitenormid väikesõidukite süsinikdioksiidiheite vähendamist käsitleva ühenduse tervikliku lähenemisviisi raames (ELT L 140, 5.6.2009, lk 1). (4) https://circabc.europa.eu/sd/a/a19b42c8-8e87-4b24-a78b-9b70760f82a9/July%202018%20Technical%20Guidelines.pdf (5) Komisjoni 18. juuli 2008. aasta määrus (EÜ) nr 692/2008, millega rakendatakse ja muudetakse Euroopa Parlamendi ja nõukogu määrust (EÜ) nr 715/2007, mis käsitleb mootorsõidukite tüübikinnitust seoses väikeste sõiduautode ja kommertsveokite (Euro 5 ja Euro 6) heitmetega ning sõidukite remondi- ja hooldusteabe kättesaadavust (ELT L 199, 28.7.2008, lk 1). (6) Komisjoni 10. märtsi 2014. aasta rakendusotsus 2014/128/EL, millega lubatakse kasutada valgusdioodidega lähitulemoodulit „E-light“ kui innovatiivset tehnoloogiat sõiduautode CO2 heite vähendamiseks vastavalt Euroopa Parlamendi ja nõukogu määrusele (EÜ) nr 443/2009 (ELT L 70, 11.3.2014, lk 30). (7) Komisjoni 9. veebruari 2015. aasta rakendusotsus (EL) 2015/206, millega lubatakse kasutada Daimler AG tõhusaid valgusdiood-välisvalgusteid kui uudset tehnilist lahendust sõiduautode CO2 heite vähendamiseks vastavalt Euroopa Parlamendi ja nõukogu määrusele (EÜ) nr 443/2009 (ELT L 33, 10.2.2015, lk 52). (8) Komisjoni 5. veebruari 2016. aasta rakendusotsus (EL) 2016/160, millega lubatakse kasutada Toyota Motor Europe’i tõhusaid valgusdiood-välisvalgusteid kui uudset tehnilist lahendust sõiduautode CO2 heite vähendamiseks vastavalt Euroopa Parlamendi ja nõukogu määrusele (EÜ) nr 443/2009 (ELT L 31, 6.2.2016, lk 70). (9) Komisjoni 14. aprilli 2016. aasta rakendusotsus (EL) 2016/587, millega kiidetakse heaks sõidukite tõhusates valgusdiood-välisvalgustites kasutatav tehnoloogia kui uuenduslik tehnoloogia sõiduautode CO2 heite vähendamiseks vastavalt Euroopa Parlamendi ja nõukogu määrusele (EÜ) nr 443/2009 (ELT L 101, 16.4.2016, lk 17). (10) Euroopa Parlamendi ja nõukogu 5. septembri 2007. aasta direktiiv 2007/46/EÜ, millega kehtestatakse raamistik mootorsõidukite ja nende haagiste ning selliste sõidukite jaoks mõeldud süsteemide, osade ja eraldi seadmestike kinnituse kohta (raamdirektiiv) (ELT L 263, 9.10.2007, lk 1). (11) Komisjoni 1. juuni 2017. aasta määrus (EL) 2017/1151, millega täiendatakse Euroopa Parlamendi ja nõukogu määrust (EÜ) nr 715/2007, mis käsitleb mootorsõidukite tüübikinnitust seoses väikeste sõiduautode ja kommertsveokite heitmetega (Euro 5 ja Euro 6) ning sõidukite remondi- ja hooldusteabe kättesaadavust, ning millega muudetakse Euroopa Parlamendi ja nõukogu direktiivi 2007/46/EÜ ning komisjoni määrust (EÜ) nr 692/2008 ja komisjoni määrust (EL) nr 1230/2012 ning tunnistatakse kehtetuks määrus (EÜ) nr 692/2008 (ELT L 175, 7.7.2017, lk 1). LISA Väikestes tarbesõidukites kasutamiseks ette nähtud tõhusate valgusdiood-välisvalgustitega saavutatava CO2 heite vähenemise määramise metoodika, mis tugineb uuele Euroopa sõidutsüklile 1. SISSEJUHATUS Käesolevas lisas on sätestatud metoodika, mis võimaldab kindlaks teha CO2 (süsinikdioksiidi) heite vähenemise määra, mis saavutatakse artiklis 1 nimetatud ühte valgusdioodvalgustit või valgusdioodvalgustite asjakohast kombinatsiooni sisaldavate tõhusate sõiduki välisvalgustite kasutamisel sisepõlemismootori jõul töötavates N1-kategooria väikestes tarbesõidukites. 2. KATSETINGIMUSED Katsetingimused peavad olema kooskõlas ÜRO Euroopa Majanduskomisjoni (UNECE) eeskirjade nr 4 (1), 6 (2), 7 (3), 19 (4), 23 (5), 38 (6), 48 (7), 91 (8) 100 (9), 112 (10), 119 (11) ja 123 (12) (1) nõuetega. Võimsustarve tehakse kindlaks vastavalt ÜRO Euroopa Majanduskomisjoni (UNECE) eeskirja nr 112 punktile 6.1.4 ning sama eeskirja 10. lisa punktidele 3.2.1 ja 3.2.2. Kui kohanduvate esitulede süsteem (AFS) on hõlmatud vähemalt kahe klassiga UNECE eeskirja nr 123 klassidest C, E, V või W (vt tabel 1), tuleb võimsustarbe mõõtmised teha iga valgusdioodi valgustugevuse klassi (Pk) korral, kus k vastab igale tabelis 1 täpsustatud klassile, nagu on määratletud UNECE eeskirjas nr 123. Kui tehnilise teenistusega on kokku lepitud, et klass C on valgusdioodi esindava/keskmise valgustugevusega sõiduki asjaomase rakenduse jaoks, mõõdetakse võimsustarvet samal viisil nagu mis tahes muu kombinatsiooni kuuluva valgusdiood-välisvalgusti puhul. Tabel 1 Kohanduvate esitulede süsteemi klassid
2.1. Katseseadmed Kasutatakse järgmisi katseseadmeid:
Joonisel 1 on kujutatud ühte võimalust, kuidas ühendada toiteplokiga alalispinge voltmeeter. 2.2. Võimsustarbe vähenemise määramine 2.2.1. Võimsustarbe mõõtmine Iga kombinatsiooni kuuluva tõhusa valgusdiood-välisvalgusti puhul tehakse mõõtmine pingel 13,2 V. Elektroonilise juhtimisseadmega juhitavate valgusdioodmoodulite korral tehakse mõõtmine taotleja osutatud viisil. Tootja võib taotleda täiendavate voolumõõtmiste tegemist muul pingel, kui selle vajadust saab tõendada tõendavate dokumentide põhjal. Igal juhul tuleb igal pingel teha järjest vähemalt viis mõõtmist (n). Rakendatud pinge ja mõõdetud vool tuleb esitada nelja kümnendkoha täpsusega. Tarbitava võimsuse leidmiseks korrutatakse pinge mõõdetud vooluga. Iga tõhusa valgusdiood-välisvalgusti () keskmine võimsustarve arvutatakse valemi 1 kohaselt ning igas arvutuses võetakse arvesse neli kümnendkohta. Kui valgusdioodlampide elektriga varustamiseks kasutatakse samm-mootorit või elektroonilist juhtimisseadet, ei võeta mõõtmisel arvesse kõnealuse komponendi koormust. Valem 1 kus
Kohanduvate esitulede süsteemi puhul arvutatakse valemi 2 abil võimsustarve () [W] iga klassi k puhul valgusdioodi keskmise võimsustarbena, mis on kaalutud lähtudes NEDC kiirusvahemiku ajalisest kaalust. Valem 2 kus
Tabel 2 NEDC kiirusvahemiku ajaline kaal
Kui kohanduvate esitulede süsteem ei kuulu tabelis 1 nimetatud kõiki nelja klassi, määratakse puuduvad klassid NEDC_share klassi C. 2.2.2. Võimsustarbe vähenemise arvutamine Iga tõhusa valgusdiood-välisvalgustiga (ΔPi) saavutatud võimsustarbe vähenemine [W] arvutatakse valemi 3 järgi. Valem 3 kus
Eri võrdlusalusena kasutatavate sõidukivalgustite võimsustarve on esitatud tabelis 3. Tabel 3 Eri võrdlusalusena kasutatavate sõidukivalgustite võimsustarve
3. CO2 HEITE VÄHENEMISE ARVUTAMINE CO2 heite vähenemine arvutatakse valemiga 4. Valem 4 kus,
Tabel 4 Erinevate sõidukivalgustite kasutustegurid
Tabel 5 Kütuse erikulu
Tabel 6 Kütuse teisendustegur
4. CO2 HEITE VÄHENEMISE MÕÕTEMÄÄRAMATUSE ARVUTAMINE 4.1. Üldmeetod CO2 heite vähenemise mõõtemääramatus () [W] arvutatakse valemiga 5. Valem 5 kus
Valem 6 Kohanduvate esitulede süsteemi puhul arvutatakse võimsustarbe () [W] statistiline viga aga valemite 7 ja 8 järgi. Valem 7 Valem 8 kus
5. ÜMARDAMINE CO2 heite vähenemist () ja CO2 heite vähenemise mõõtemääramatust () ümardatakse kaks kümnendkohta. CO2 heite vähenemise arvutustes kasutatakse kõiki suurusi ümardamata või need ümardatakse sellise vähima kümnendkohtade arvuni, et sellest tekkiv suurim kogumõju vähenemisele (st kõikide väärtuste ümardamise tulemus) jääks väiksemaks kui 0,25 g CO2/km. 6. CO2 HEITE VÄHENEMISE MIINIMUMMÄÄRAGA VÕRDLEMINE Iga suure tõhususega valgusdioodvalgustitega varustatud sõiduki tüübi, variandi ja versiooni puhul tuleb tagada, et on täidetud rakendusmääruse (EL) nr 427/2014 artikli 9 lõike 1 punktis a kindlaksmääratud miinimummäära kriteerium. Miinimummäära kriteeriumi täitmise kontrollimisel võtab tüübikinnitusasutus vastavalt valemile 9 arvesse punktis 3 kindlaksmääratud CO2 heite vähenemist ja punktis 4 kindlaksmääratud mõõtemääramatust. Valem 9 kus:
7. CO2 HEITE VÄHENEMISE SERTIFITSEERIMINE Tüübikinnitusasutus tõendab punkti 3 kohaselt CO2 heite vähenemist valgusdioodvalgustussüsteemi ja võrdlusalusena kasutatavate halogeenlampidega tehtud mõõtmiste põhjal, kasutades käesolevas lisas määratletud katsemetoodikat. Kui CO2 heite vähenemine on väiksem kui rakendusmääruse (EL) nr 427/2014 artikli 9 lõikes 1 määratletud miinimummäär, kohaldatakse kõnealuse määruse artikli 11 lõike 2 teist lõiku. (1) (1) ELT L 4, 7.1.2012, lk 17, (2) ELT L 213, 18.7.2014, lk 1, (3) ELT L 285, 30.9.2014, lk 1, (4) ELT L 250, 22.8.2014, lk 1, (5) ELT L 237, 8.8.2014, lk 1, (6) ELT L 148, 12.6.2010, lk 55, (7) ELT L 323, 6.12.2011, lk 46, (8) ELT L 164, 30.6.2010, lk 69, (9) ELT L 302, 28.11.2018, lk 114, (10) ELT L 250, 22.8.2014, lk 67, (11) ELT L 89, 25.3.2014, lk 101, (12) ELT L 222, 24.8.2010, lk 1. (*1) Aktiveerimiskiirust tuleb kontrollida iga sõiduki taotluse puhul vastavalt UNECE eeskirja nr 48 6. jaotise punkti 6.22 alapunktidele 6.22.7.4.1 (klass C), 6.22.7.4.2 (klass V), 6.22.7.4.3 (klass E) ja 6.22.7.4.4 (klass W). |