Eesti Vabariigi Valitsuse
m ä ä r u s
12.juulist 1991.a. nr.138
Tallinn, Toompea
Riiklike fondide moodustamise ja
funktsioneerimise põhimõtete kinnitamise kohta
Eesti Vabariigi Valitsus m ä ä r a b:
Kinnitada "Riiklike fondide moodustamise ja
funktsioneerimise põhimõtted" (juurde lisatud).
Eesti Vabariigi majandusminister
Eesti Vabariigi Valitsuse esimehe
ülesandeis J. LEIMANN
Eesti Vabariigi riigiminister R. VARE
------
K I N N I T A T U D
Eesti Vabariigi Valitsuse
12.juuli 1991.a. määrusega
nr.138
Riiklike fondide moodustamise ja
funktsioneerimise põhimõtted
I. Fondi juriidiline staatus, põhitegevus ja staatus
riigieelarve suhtes
1. Fond on juriidilise isiku õigustes olev riiklik
organisatsioon.
2. Fondi põhitegevuseks on rahaliste vahendite sihipärane
kogumine ja sihitusega jagamine, et edendada vabariigi majanduse
või sotsiaalsfääri teatud konkreetset valdkonda.
3. Fond on põhikirjalise tegevuse osas kasumit mittetaotlev
organisatsioon.
4. Fond võib olla kas riigieelarveline või eelarveväline.
Esimesel juhul on fondi riiklike vahendite allikaks
riigieelarvelised sihtfinantseeringud, teisel juhul
detsentraliseeritud riiklikud vahendid - spetsiaalsed maksud,
hinnalisandid, trahvid jms.
II. Fondi asutamine ja tegevuse lõpetamine
5. Fondi asutajaks on Eesti Vabariigi Valitsus.
6. Fond tegutseb vastava Eesti Vabariigi ministri
valitsemisalas, kuid ta ei allu ministeeriumile, vaid Eesti
Vabariigi Valitsusele vastava ministri kaudu.
7. Fondi struktuuriallüksusteks võivad olla osafondid.
8. Fond loetakse asutatuks, kui tema põhikiri on Eesti
Vabariigi Valitsuse poolt kinnitatud ning fond on ettenähtud
korras registreeritud. Fondi põhikiri peab kajastama tema
tegevuse eesmärke ja põhisuundi; tulude (vahendite) moodustamist
ja nende kasutamise suundi; fondi juht- ja täitevorganite
moodustamise korda ja nende pädevust ning fondi tegevuse
korraldamise põhimõtteid; fondi tegevuse kontrollimise ja
lõpetamise korda.
9. Fondi tegevus lõpetatakse Eesti Vabariigi Valitsuse
otsuse alusel.
III. Fondi juhtimine
10. Fondi juhtorganiks on fondi nõukogu. See moodustatakse
vastava eriala spetsialistidest ning ministeeriumide või riiklike
ametite esindajatest. Soovitav on, et fondi nõukogus oleksid
esindatud riigivõimu- ja -valitsemisorganite ning üldsuse
esindajad. Fondi nõukogu koosseisu kinnitab Eesti Vabariigi
Valitsus.
11. Fondi nõukogu esimees, aseesimees ja liikmed võivad
saada tegevuse eest fondi nõukogus Eesti Vabariigi
Rahandusministeeriumi poolt kehtestatud korras tasu, mis
kaetakse fondi halduskuludest.
12. Fondi nõukogu esimees, aseesimees ja liikmed vastutavad
personaalselt oma tegevuse eest fondi nõukogus vastavalt Eesti
Vabariigi seadustele ja muudele normatiivaktidele.
13. Fondi täitevfunktsioonid võib panna ministeeriumile või
riiklikule ametile või moodustada selleks otstarbeks eraldi
täitevorgan. Viimasel juhul kinnitab fondi nõukogu täitevorgani
struktuuri ja koosseisu ning moodustab fondi eelarves vastava
töötasustamisfondi.
IV. Fondi varade (vahendite) arvestus ja kontroll
14. Fondi vara (vahendite) omanik on Eesti Vabariik. Fond on
avatud sihtannetuste ja sihteraldiste vastuvõtmiseks.
15. Fondi käsutuses olevaid riiklikke vahendeid kasutab fond
vastavalt Eesti Vabariigi Valitsuse poolt igal aastal kinnitatud
fondi eelarvele.
16. Tulu saamiseks võib fond ajutiselt vabu vahendeid
paigutada aktiivsesse majandustegevusse laenudena, hoiustena,
aktsiatena või muude väärtpaberitena.
17. Fond ei tohi tegelda ettevõtlusega, kuid võib korraldada
tuluüritusi.
18. Fondi (osafondi) vahendeid ja tulusid võib jaotada fondi
sihtkapitalidesse.
19. Fondi rahaliste vahendite aasta lõpu jääk kandub
järgmisse aastasse.
20. Fondi raamatupidamisarvestus ja aruandlus toimuvad
kehtestatud korra kohaselt.
21. Fond maksab makse vastavalt kehtestatud korrale.
22. Fondi tegevuse kontrollimine ja revideerimine toimub
vastavalt Eesti Vabariigi seadustele. Siserevisjoni läbiviimiseks
moodustab fondi nõukogu revisjonikomisjoni või määrab revidendi.
V. Fondi eelarve seos vabariigi riigieelarvega
23. Sõltumata fondide staatusest riigieelarve suhtes
rakendatakse nende eelarvete koostamisel ja kinnitamisel
protseduurireegleid, mis on analoogsed riigieelarve suhtes
rakendatavate vastavate reeglitega, lähtudes järgmistest
põhiseisukohtadest:
fondi nõukogu esitab Eesti Vabariigi Valitsusele ettepanekud
riigieelarveliste ja detsentraliseeritud riiklike vahendite
eraldamise ja nende kasutamise kohta nende läbivaatamiseks Eesti
Vabariigi Ülemnõukogus;
pärast fondi tulude ja kulude üldsumma kindlaksmääramist
Eesti Vabariigi Ülemnõukogu poolt esitab fondi nõukogu Eesti
Vabariigi Rahandusministeeriumi kaudu Eesti Vabariigi Valitsusele
kinnitamiseks fondi eelarve projekti, mis on koostatud tulu- ja
kululiikide järgi;
fondi nõukogu esitab kehtestatud korras ja tähtajaks Eesti
Vabariigi Rahandusministeeriumile fondi aastaeelarve täitmise
aruande ja Eesti Vabariigi Valitsusele fondi tegevuse aruande.