ID-kaart


Lihtotsing

Prindi    I    Salvesta DOC failina    I    Tagasi
🔍
Komisjoni rakendusotsus (EL) 2021/19, 18. detsember 2020, millega kehtestatakse korduskasutusest teatamise ühtne metoodika ja vorm kooskõlas Euroopa Parlamendi ja nõukogu direktiiviga 2008/98/EÜ (teatavaks tehtud numbri C(2020) 8976 all)  
Euroopa Komisjon 18.12.2020 otsus number 19; jõustumiskuupäev

redaktsioon

12.1.2021   

ET

Euroopa Liidu Teataja

L 10/1


KOMISJONI RAKENDUSOTSUS (EL) 2021/19,

18. detsember 2020,

millega kehtestatakse korduskasutusest teatamise ühtne metoodika ja vorm kooskõlas Euroopa Parlamendi ja nõukogu direktiiviga 2008/98/EÜ

(teatavaks tehtud numbri C(2020) 8976 all)

(EMPs kohaldatav tekst)

EUROOPA KOMISJON,

võttes arvesse Euroopa Liidu toimimise lepingut,

võttes arvesse Euroopa Parlamendi ja nõukogu 19. novembri 2008. aasta direktiivi 2008/98/EÜ, mis käsitleb jäätmeid ja millega tunnistatakse kehtetuks teatud direktiivid, (1) eriti selle artikli 9 lõiget 7 ja artikli 37 lõiget 7,

ning arvestades järgmist:

(1)

Direktiivis 2008/98/EÜ on sätestatud liikmesriikide kohustus võtta jäätmetekke vältimise programmide raames meetmeid korduskasutuse soodustamiseks ning jälgida ja hinnata korduskasutusmeetmete rakendamist, mõõtes korduskasutust vastavalt ühtsele metoodikale, mille kehtestab komisjon.

(2)

Direktiivis 2008/98/EÜ on sätestatud ka liikmesriikide kohustus esitada igal aastal komisjonile andmed korduskasutusse kohta vormis, mille kehtestab komisjon.

(3)

Aruandluse ühtne metoodika ja vorm on omavahel tihedalt seotud ning neid tuleb kohaldada koos. Lihtsuse huvides ja kohaldamise kergendamiseks on seega asjakohane võtta mõlemad meetmed vastu ühes õigusaktis.

(4)

Selleks et mõõtmine ja aruandlus oleksid võimalikult täpsed, tuleks vältida toodete topeltarvestust. Arvesse tuleks võtta ainult neid tooteid, mida tegelikult korduskasutatakse. Korduskasutuse mõõtmisel ei tohiks arvesse võtta selliseid tooteid, mida üksnes pakutakse korduskasutuseks, näiteks tooted, mis on annetatud korduskasutusega tegelevatele ettevõtjatele, ja muud tooted, mille puhul korduskasutamine ei ole kindel, ning neid ei tuleks märkida komisjonile esitatavasse aruandesse.

(5)

Pidades silmas korduskasutust käsitlevate andmete kogumisel esinevaid piiravaid asjaolusid ja raskusi, mis tulenevad tootekategooriate laiast ulatusest, asjaolu, et korduskasutuse mõõtmine on uudne tegevus, ning korduskasutust käsitlevate andmete kogumisega seotud halduskoormust, peaksid mõõtmise ühtne metoodika ja aruandluse vorm olema proportsionaalsed, asjakohased ja kulutõhusad. Ühtne metoodika peaks seepärast võimaldama kasutada mitmesuguseid andmekogumisvahendeid korduskasutuse mõõtmiseks.

(6)

Ühtne metoodika peaks võimalikult suures ulatuses keskenduma korduskasutusega seotud kvantitatiivsete andmete kogumisele, et oleks võimalik kindlaks teha korduskasutuse sektori ulatus. Selliseid kvantitatiivseid andmeid tuleks koguda korrapäraselt. Selleks et piirata liikmesriikide ametiasutuste halduskoormust, tagades samal ajal, et mõõdetud ja esitatud andmed oleksid piisavalt ajakohased, peaksid liikmesriigid mõõtma konkreetse tootekategooria korduskasutust vähemalt kord kolme aasta jooksul.

(7)

Selleks et jälgida korduskasutusmeetmete rakendamist ja paremini mõista liikmesriikide võetud meetmete mõju korduskasutuse stimuleerimiseks, peaks korduskasutusaruandluse ühtne metoodika võimaldama ka määratleda peamised korduskasutust hõlbustavad meetmed.

(8)

Selleks et korduskasutust jälgida ja seda sektorit paremini mõista, peaks korduskasutusaruandlus sisaldama nii kvalitatiivseid kui ka kvantitatiivseid andmeid. Parimate tavade vahetamiseks ja selleks, et asjaomased sidusrühmad võiksid korduskasutusest paremini aru saada, tuleks vabatahtlikkuse alusel esitada teatavaid andmeid, sealhulgas andmeid korduskasutuse kohta konkreetsetes kanalites, mille kaudu muudetakse toote omandiõigust.

(9)

Käesoleva otsusega ettenähtud meetmed on kooskõlas direktiivi 2008/98/EÜ artikli 39 alusel loodud komitee arvamusega,

ON VASTU VÕTNUD KÄESOLEVA OTSUSE:

Artikkel 1

Korduskasutuse mõõtmise ühtne metoodika

1.   Direktiivi 2008/98/EÜ artikli 9 lõike 4 kohaldamisel mõõdavad liikmesriigid korduskasutust korduskasutusmeetmete kvalitatiivse ja kvantitatiivse jälgimise teel.

2.   Lõikes 1 osutatud kvalitatiivne jälgimine hõlmab korduskasutusmeetmete määratlemist ja kirjeldust ning meetmete mõju või oodatava mõju hindamist olemasolevate andmete põhjal. Kvalitatiivne jälgimine tehakse igal aastal.

3.   Lõikes 1 osutatud kvantitatiivse jälgimise puhul mõõdetakse korduskasutusega tegelevates ettevõtjates või kodumajapidamistes toimunud korduskasutust kooskõlas ühe järgmise meetodi või nende kombinatsiooniga või mõne muu samaväärselt asjakohase, representatiivse ja usaldusväärse meetodiga:

a)

korduskasutuse otsene mõõtmine mõõteseadme abil, et määrata kindlaks korduskasutatavate toodete mass;

b)

korduskasutuse massibilansi arvutamine korduskasutatavate toodete sisendite ja väljundite massi alusel;

c)

korduskasutusega tegelevatele ettevõtjatele või kodumajapidamistele esitatud küsimustikud ja intervjuud nendega;

d)

korduskasutust käsitleva teabe registrit või logi korrapäraselt pidavate isikute päevikud.

Konkreetse toote kvantitatiivne jälgimine toimub vähemalt kord kolme aasta jooksul. Esimene jälgimine hõlmab kõiki tootekategooriaid ja see tehakse direktiivi 2008/98/EÜ artikli 37 lõike 3 kolmandas lõigus osutatud esimesel aruandeperioodil.

4.   Liikmesriigid võtavad asjakohased meetmed, et tagada korduskasutust käsitlevate andmete usaldusväärsus ja täpsus. Eelkõige tagavad liikmesriigid, et korduskasutuse mõõtmine vastavalt käesolevas artiklis sätestatud ühtsele metoodikale põhineb vastavalt asjakohasusele kas elanikkonna või korduskasutusega tegelevate ettevõtjate või kodumajapidamiste esindaval valimil.

Artikkel 2

Korduskasutust käsitlev aruandlus

Liikmesriigid esitavad andmed ja kvaliteedikontrolli aruande direktiivi 2008/98/EÜ artikli 9 lõike 4 rakendamise kohta lisas esitatud vormis.

Artikkel 3

Adressaadid

Käesolev otsus on adresseeritud liikmesriikidele.

Brüssel, 18. detsember 2020

Komisjoni nimel

komisjoni liige

Virginijus SINKEVIČIUS


(1)  ELT L 312, 22.11.2008, lk 3.


LISA

Korduskasutust käsitleva aruandluse vormid

A.   KORDUSKASUTUST KÄSITLEVATE KVALITATIIVSETE ANDMETE ESITAMISE VORM

 

 

Meetmete määratlus ja kirjeldus ning 4. rea puhul meetmete mõju või eeldatava mõju kvalitatiivne hindamine

1

Meetmete vastuvõtmise ja rakendamise eest peamiselt vastutavad ametiasutused (kõrgeimal haldustasandil)

 

2

Meetmetega hõlmatud tooted

 

3

Meetmetega hõlmatud korduskasutustoimingud

 

4

Meetmete sisu

-Korduskasutuse toetamisele suunatud logistilised meetmed (nt tõkete ja võimaluste kindlakstegemine ja käsitlemine, korduskasutatavate toodete kogumismudelite täiustamisele kaasaaitamine)

Majandus- ja fiskaalmeetmed, sealhulgas riigihanked

Haridusmeetmed, sealhulgas teavitus- ja teadlikkuse suurendamise kampaaniad (nt sihtrühmad, hõlmatud elanikkond, hõlmatud territoorium, sagedus)

Muud meetmed, nagu akrediteeritud parandus- või korduskasutuskeskuste või -võrgustike toetamine või rajamine või toetus uutele ärimudelitele, nagu jagamisvormid, remont ja ümbertöötlemine

 

5

Korduskasutuse jälgimiseks ja hindamiseks võetud meetmed kvalitatiivsete või kvantitatiivsete näitajate ja sihtmäärade kaudu vastavalt direktiivi 2008/98/EÜ artikli 9 lõikele 3

 

6

Muu (palun täpsustada)

 

B.   KORDUSKASUTUST KÄSITLEVATE KVANTITATIIVSETE ANDMETE ESITAMISE VORM

1.   Korduskasutus tootekategooriate kaupa

Tootekategooria

Kanal, mille kaudu korduskasutatud toodete omandiõigus muutus

 

Füüsiline kauplus/turg (tonnides)

Veebiplatvorm (tonnides)

Eraisiku annetus (tonnides)

Muu kanal (palun täpsustada) (tonnides)

Korduskasutus kokku (tonnides)

Tekstiilid

 

 

 

 

 

Palun esitage teave alamkategooriate kohta, kui need on olemas

 

 

 

 

 

Elektri- ja elektroonikaseadmed

 

 

 

 

 

Palun esitage teave alamkategooriate kohta, kui need on olemas

 

 

 

 

 

Mööbel

 

 

 

 

 

Palun esitage teave alamkategooriate kohta, kui need on olemas

 

 

 

 

 

Ehitusmaterjalid ja -tooted

 

 

 

 

 

Palun esitage teave alamkategooriate kohta, kui need on olemas

 

 

 

 

 

Muud tooted, mille suhtes võeti meetmeid

 

 

 

 

 

Palun esitage teave alamkategooriate kohta, kui need on olemas

 

 

 

 

 

Märkused

Vajaduse korral lisage ridu.

Hallid lahtrid: andmete esitamine on vabatahtlik.

2.   Korduskasutusega tegelevad ettevõtjad

Korduskasutusega tegelevate ettevõtjate arv liikmesriigi territooriumil (kas akrediteeritud keskusesse või võrku kuuluvate ettevõtjate arv või ettevõtjate hinnanguline koguarv)

 

Märkus: andmete esitamine on vabatahtlik.

C.   KVALITEEDIKONTROLLI ARUANDE VORM

1.   Aruande eesmärk

Kvaliteedikontrolli aruande eesmärgid on järgmised:

a)

hinnata korduskasutuse mõõtmise metoodikat;

b)

hinnata korduskasutatavate koguste kohta esitatud andmete kvaliteeti;

c)

hinnata andmekogumisprotsesside kvaliteeti, sealhulgas haldusandmete allikate ulatust ja valideerimist ning uuringutel põhinevate meetodite statistilist usaldusväärsust;

d)

esitada põhjused, miks andmetes esineb olulisi muutusi aruandeperioodide lõikes ning tagada andmete täpsuse usaldusväärsus.

2.   Üldandmed

Liikmesriik:

Punktides 3.1, 3.2 ja 4.1 osutatud andmeid ja kirjeldusi esitav organisatsioon:

Aruandeperiood:

Esitamise kuupäev/versioon:

Link liikmesriigi avaldatud andmetele (kui on):

3.   Teave korduskasutuse mõõtmise kohta

3.1.   Selliste teabeallikate ja andmete üldine kirjeldus, mida kasutati korduskasutusmeetmetest aruandmiseks A jao kohaselt, ning selliste andmeallikate üldine kirjeldus, mida kasutati korduskasutatavate toodete kogusest aruandmiseks B jao kohaselt

Palun märkige teabe- ja andmeallikas/allikad.

3.2.   Üksikasjalik meetodite kirjeldus, mida kasutati korduskasutusmeetmetest aruandmiseks A jao kohaselt ja korduskasutatavate toodete kogusest aruandmiseks B jao kohaselt

Palun kirjeldage korduskasutuse mõõtmise meetodeid. Kirjeldus peab sisaldama järgmist:

a)

nende korduskasutustoimingute kirjeldus, mis loetakse mõõtmise eesmärgil korduskasutuseks;

b)

kasutatud meetodite lühikirjeldus;

c)

korduskasutusega tegelevate ettevõtjate kindlakstegemiseks kasutatud meetodite kirjeldus;

d)

märge üksuste kohta, kes esitavad aruande B jaos esitatud andmeid;

e)

valimi või skaleerimise kasutamise korral teave valimi või skaala suuruse ja valiku tegemise kohta ning selliseks valimi koostamiseks või skaleerimiseks kasutatud meetodite kirjeldus;

f)

teave kasutatud ümberarvestustegurite kohta, kui korduskasutatud toodete koguse arvutamiseks tonnides kasutati ümberarvestustabelit;

g)

kui kasutati direktiivi 2008/98/EÜ artikli 9 lõikes 3 osutatud kvalitatiivseid või kvantitatiivseid näitajaid või sihtmäärasid, teave nende näitajate ning kõnealuse sihtmäära taseme ja sellega hõlmatud toodete kohta;

h)

andmete täpsust mõjutavate peamiste probleemide kirjeldus, sealhulgas valimi, hõlmatuse, mõõtmise, töötlemise ja vastamata jätmisega seotud vead;

i)

andmete valideerimise protsessi kirjeldus, sealhulgas võimalikud määramatuse allikad ja nende tõenäoline mõju esitatud tulemustele.

4.   Metoodika muudatustest ja probleemidest teatamine

4.1.   Metoodika muudatuste kirjeldus (kui on asjakohane)

Palun kirjeldage käesoleval aruandeperioodil tehtud olulisi metoodika muudatusi arvutusmeetodis võrreldes eelmise aruandeperioodiga, kui neid on (lisage eelkõige tagasiulatuvad parandused ja nende laad). Palun kirjeldage eraldi muudatusi A jao kohases aruandluses ja B jao kohases aruandluses.

4.2.   Selgitus tonnaaži erinevuse kohta (kui on asjakohane)

Palun selgitage tonnaaži erinevuse põhjused (millised tootekategooriad või hinnangud on põhjustanud erinevuse ja miks), kui erinevus on suurem kui 20 % võrreldes eelmise aruandlusperioodi kohta esitatud andmetega.

4.3.   Probleemidest teatamine (kui neid on)

Kui teil on olnud probleeme nõutavate andmete kogumisega, kirjeldage palun neid probleeme.

5.   Konfidentsiaalsus

Palun esitage põhjendus käesoleva aruande teatavate osade avaldamata jätmiseks, kui see on vajalik. Palun märkige iga juhtumi puhul nende osade täpne asukoht (vastav lahter või lahtrid).

6.   Peamised riiklikud veebisaidid, viitedokumendid ja väljaanded

Palun esitage lingid peamistele riiklikele veebisaitidele, viitedokumentidele ja väljaannetele, milles käsitletakse A jao kohaselt esitatud korduskasutusmeetmeid.

Palun esitage lingid peamistele riiklikele veebisaitidele, viitedokumentidele ja väljaannetele, mida kasutati B jao kohaselt esitatud aruande jaoks.


Top