Logi sisse ☰ | Lihtotsing
KOMISJONI RAKENDUSOTSUS (EL) 2020/1339, 23. september 2020, millega kiidetakse Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) 2019/631 kohaselt heaks tõhusad valgusdiood-välisvalgustid kui innovatiivsed tehnoloogialahendused teatavate väikeste tarbesõidukite CO2 heite vähendamiseks kergsõidukite ülemaailmse ühtlustatud katsemenetluse kontekstis (EMPs kohaldatav tekst) EUROOPA KOMISJON, võttes arvesse Euroopa Liidu toimimise lepingut, võttes arvesse Euroopa Parlamendi ja nõukogu 17. aprilli 2019. aasta määrust (EL) 2019/631, millega kehtestatakse uute sõiduautode ja uute väikeste tarbesõidukite CO2 heite normid ning tunnistatakse kehtetuks määrused (EÜ) nr 443/2009 ja (EL) nr 510/2011, (1) eriti selle artikli 11 lõiget 4, ning arvestades järgmist:
ON VASTU VÕTNUD KÄESOLEVA OTSUSE: Artikkel 1 Innovatiivne tehnoloogialahendus Tõhusate valgusdioodide kasutamine sõiduki välisvalgustites („tõhus valgusdiood-välisvalgusti“) kiidetakse heaks määruse (EL) 2019/631 artiklis 11 sätestatud innovatiivse tehnoloogialahendusena, mis on ette nähtud kasutamiseks bensiinil, diislikütusel, veeldatud naftagaasil (LPG), surumaagaasil (CNG) või E85-l või nende kütuste kombinatsioonil töötada saava sisepõlemismootoriga väikestes tarbesõidukites ja ka välise laadimiseta N1-kategooria hübriidelektrisõidukites, mille puhul on lubatud kasutada mõõdetud kütusekulu ja CO2 heite korrigeerimata väärtusi vastavalt määruse (EL) 2017/1151 XXI lisa 8. all-lisa 2. liite punktile 1.1.4 ja mis saavad töötada samadel kütustel või nende kombinatsioonil, kui kõnealust innovatiivset tehnoloogialahendust kasutatakse ühes või mitmes järgmistest sõiduki välisvalgustites:
Artikkel 2 CO2 heite vähenemise sertifitseerimise taotlus 1. Tootja võib taotleda tüübikinnitusasutuselt ühe või mitme tõhusa valgusdiood-välisvalgusti kasutamisest tuleneva CO2 heite vähenemise sertifitseerimist käesoleva otsuse alusel. 2. Tootja tagab, et sertifitseerimistaotlusele on lisatud sõltumatu ja sertifitseeritud asutuse kontrolliaruanne, milles kinnitatakse, et artiklis 1 sätestatud tingimused on täidetud. 3. Kui heite vähenemine on sertifitseeritud kooskõlas artikliga 3, tagab tootja, et sertifitseeritud CO2 heite vähenemine ja artikli 4 lõikes 1 osutatud ökoinnovatsiooni kood registreeritakse asjaomaste sõidukite vastavustunnistusel. Artikkel 3 CO2 heite vähenemise sertifitseerimine 1. Tüübikinnitusasutus tagab, et innovatiivse tehnoloogialahenduse kasutamisega saavutatud CO2 heite vähenemine on kindlaks määratud lisas sätestatud metoodika abil. 2. Kui tootja taotleb ühe sõidukiversiooniga seoses CO2 heite vähenemise sertifitseerimist rohkem kui ühe artiklis 1 osutatud tõhusa valgusdiood-välisvalgusti puhul, teeb tüübikinnitusasutus kindlaks, milline katsetatud tõhus valgusdiood-välisvalgusti vähendab CO2 heidet kõige vähem, ja märgib asjakohastesse tüübikinnitusdokumentidesse selle väikseima väärtuse. 3. Tüübikinnitusasutus kannab käesoleva artikli lõigete 1 ja 2 kohaselt kindlaks tehtud sertifitseeritud CO2 heite vähenemise ja artikli 4 lõikes 1 osutatud ökoinnovatsiooni koodi asjakohastesse tüübikinnitusdokumentidesse. 4. Kui innovatiivne tehnoloogialahendus on paigaldatud kahekütuselisele või segakütuselisele sõidukile, registreerib tüübikinnitusasutus CO2 heite vähenemise järgmiselt:
5. Tüübikinnitusasutus registreerib kõik sertifitseerimise aluseks olevad elemendid katsearuandes, säilitab katsearuannet koos artikli 2 lõikes 2 osutatud kontrolliaruandega ning teeb selle teabe taotluse korral komisjonile kättesaadavaks. 6. Tüübikinnitusasutus tõendab CO2 heite vähenemist üksnes juhul, kui ta leiab, et innovatiivne tehnoloogialahendus vastab käesoleva otsuse artiklis 1 sätestatud tingimustele, ja kui CO2 heite vähenemine on 0,5 g CO2/km või suurem, nagu on sätestatud rakendusmääruse (EL) nr 427/2014 artikli 9 lõike 1 punktis b. Artikkel 4 Ökoinnovatsioonikood 1. Käesoleva otsusega heakskiidetud innovatiivsele tehnoloogialahendusele määratakse ökoinnovatsiooni kood nr 35. 2. CO2 heite sertifitseeritud vähenemist, mis on registreeritud lõikes 1 osutatud ökoinnovatsioonikoodi all, võib võtta arvesse tootjate keskmise eriheite arvutamisel alates 2021. kalendriaastast. Artikkel 5 Jõustumine Käesolev otsus jõustub kahekümnendal päeval pärast selle avaldamist Euroopa Liidu Teatajas. Brüssel, 23. september 2020 Komisjoni nimel eesistuja Ursula VON DER LEYEN (1) ELT L 111, 25.4.2019, lk 13. (2) Komisjoni 1. juuni 2017. aasta määrus (EL) 2017/1151, millega täiendatakse Euroopa Parlamendi ja nõukogu määrust (EÜ) nr 715/2007, mis käsitleb mootorsõidukite tüübikinnitust seoses väikeste sõiduautode ja kommertsveokite heitmetega (Euro 5 ja Euro 6) ning sõidukite remondi- ja hooldusteabe kättesaadavust, ning millega muudetakse Euroopa Parlamendi ja nõukogu direktiivi 2007/46/EÜ ning komisjoni määrust (EÜ) nr 692/2008 ja komisjoni määrust (EL) nr 1230/2012 ning tunnistatakse kehtetuks määrus (EÜ) nr 692/2008 (ELT L 175, 7.7.2017, lk 1). (3) Komisjoni 25. aprilli 2014. aasta rakendusmäärus (EL) nr 427/2014, millega kehtestatakse väikeste tarbesõidukite vähese CO2 heitega uuenduslike tehnoloogiate heakskiitmise ja sertifitseerimise kord vastavalt Euroopa Parlamendi ja nõukogu määrusele (EL) nr 510/2011 (ELT L 125, 26.4.2014, lk 57). (4) https://circabc.europa.eu/sd/a/a19b42c8-8e87-4b24-a78b-9b70760f82a9/July%202018%20Technical%20Guidelines.pdf (5) Komisjoni 10. märtsi 2014. aasta rakendusotsus 2014/128/EL, millega lubatakse kasutada valgusdioodidega lähitulemoodulit „E-light“ kui innovatiivset tehnoloogiat sõiduautode CO2 heite vähendamiseks vastavalt Euroopa Parlamendi ja nõukogu määrusele (EÜ) nr 443/2009 (ELT L 70, 11.3.2014, lk 30). (6) Komisjoni 9. veebruari 2015. aasta rakendusotsus (EL) 2015/206, millega lubatakse kasutada Daimler AG tõhusaid valgusdiood-välisvalgusteid kui uudset tehnilist lahendust sõiduautode CO2 heite vähendamiseks vastavalt Euroopa Parlamendi ja nõukogu määrusele (EÜ) nr 443/2009 (ELT L 33, 10.2.2015, lk 52). (7) Komisjoni 5. veebruari 2016. aasta rakendusotsus (EL) 2016/160, millega lubatakse kasutada Toyota Motor Europe’i tõhusaid valgusdiood-välisvalgusteid kui uudset tehnilist lahendust sõiduautode CO2 heite vähendamiseks vastavalt Euroopa Parlamendi ja nõukogu määrusele (EÜ) nr 443/2009 (ELT L 31, 6.2.2016, lk 70). (8) Komisjoni 14. aprilli 2016. aasta rakendusotsus (EL) 2016/587, millega kiidetakse heaks sõidukite tõhusates valgusdiood-välisvalgustites kasutatav tehnoloogia kui uuenduslik tehnoloogia sõiduautode CO2 heite vähendamiseks vastavalt Euroopa Parlamendi ja nõukogu määrusele (EÜ) nr 443/2009 (ELT L 101, 16.4.2016, lk 17). (9) Komisjoni 28. juuni 2019. aasta rakendusotsus (EL) 2019/1119, millega lubatakse sõidukivälise laadimiseta hübriidelektrisõidukites kasutada tõhusaid valgusdiood-välisvalgusteid kui uuenduslikku tehnilist lahendust sõiduautode süsinikdioksiidiheite vähendamiseks vastavalt Euroopa Parlamendi ja nõukogu määrusele (EÜ) nr 443/2009 (ELT L 176, 1.7.2019, lk 67). (10) Euroopa Parlamendi ja nõukogu 5. septembri 2007. aasta direktiiv 2007/46/EÜ, millega kehtestatakse raamistik mootorsõidukite ja nende haagiste ning selliste sõidukite jaoks mõeldud süsteemide, osade ja eraldi seadmestike kinnituse kohta (raamdirektiiv) (ELT L 263, 9.10.2007, lk 1). LISA Teatavates väikestes tarbesõidukites kasutamiseks ette nähtud tõhusate valgusdiood-välisvalgustitega saavutatava CO2 heite vähenemise määramise metoodika 1. SISSEJUHATUS Käesolevas lisas on sätestatud metoodika, mis võimaldab kindlaks teha süsinikdioksiidi (CO2) heite vähenemise määra, mis saavutatakse artiklis 1 osutatud väikestes tarbesõidukites kasutamiseks ette nähtud tõhusate valgusdiood-välisvalgustitega, mida kasutatakse kõnealuses artiklis loetletud ühes või mitmes sõiduki välisvalgustis. 2. KATSETINGIMUSED Sõidukivälise laadimiseta hübriidelektrisõidukite puhul ei tohi sõidukis kasutatav maksimaalne pinge ületada 60 V. Katsetingimused peavad olema kooskõlas UNECE eeskirjade 4, (1) 6, (2) 7, (3) 19, (4) 23, (5) 38, (6) 48, (7) 91, (8) 100, (9) 112, (10) 119 (11) ja 123 (12). nõuetega. Võimsustarve tehakse kindlaks vastavalt ÜRO Euroopa Majanduskomisjoni (UNECE) eeskirja nr 112 punktile 6.1.4 ning sama eeskirja 10. lisa punktidele 3.2.1 ja 3.2.2. Kui kohanduvate esitulede süsteem (AFS) kuulub vähemalt kahte klassiga UNECE eeskirja nr 123 tabelis 1 esitatud klassidest C, E, V või W, tuleb võimsustarbe mõõtmised teha iga valgusdioodi valgustugevuse klassi (Pk) korral, kus k vastab igale tabelis 1 täpsustatud klassile, nagu on määratletud UNECE eeskirjas nr 123. Kui tehnilise teenistusega on kokku lepitud, et klass C on valgusdioodi esindav/keskmine valgustugevus sõiduki asjaomase kasutusviisi puhul, mõõdetakse võimsustarvet samal viisil nagu mis tahes muu kombinatsiooni kuuluva valgusdiood-välisvalgusti puhul. Tabel 1 Kohanduvate esitulede süsteemi klassid
2.1. Katseseadmed Kasutatakse järgmisi katseseadmeid:
Joonisel 1 on kujutatud ühte võimalust, kuidas ühendada toiteplokiga alalispinge voltmeeter. 2.2. Võimsustarbe vähenemise määramine 2.2.1. Võimsustarbe mõõtmine Iga kombinatsiooni kuuluva tõhusa valgusdiood-välisvalgusti puhul mõõdetaks voolutugevust pingel 13,2 V. Elektroonilise juhtimisseadmega juhitavate valgusdioodmoodulite korral tehakse mõõtmine taotleja osutatud viisil. Tootja võib taotleda täiendavat voolutugevuse mõõtmist muudel pingetel, kui selle vajadust saab tõendada tõendavate dokumentide põhjal. Igal juhul tuleb igal pingel teha järjest vähemalt viis mõõtmist (n). Kasutatud pinge ja mõõdetud voolutugevus tuleb esitada nelja kümnendkoha täpsusega. Võimsustarbe leidmiseks korrutatakse pinge mõõdetud voolutugevusega. Iga tõhusa valgusdiood-välisvalgusti keskmine võimsustarve [W] arvutatakse valemi 1 kohaselt ning igas arvutuses võetakse arvesse neli kümnendkohta. Kui valgusdioodlampide elektriga varustamiseks kasutatakse samm-mootorit või elektroonilist juhtimisseadet, ei võeta mõõtmisel arvesse kõnealuse komponendi koormust. kus:
Kohanduvate esitulede süsteemi puhul arvutatakse valemi 2 abil võimsustarve [W] iga klassi k puhul valgusdioodi keskmise võimsustarbena, mis on kaalutud lähtudes WLTP kiirusvahemiku ajalisest kaalust. kus
WLTP_share on WLTP kiirusvahemiku ajaline kaal igas klassis, nagu on määratletud tabelis 2. Tabel 2 WLTP kiirusvahemiku ajaline kaal
Kui kohanduvate esitulede süsteem ei kuulu tabelis 1 nimetatud kõiki nelja klassi, määratakse puuduvad klassid WLTP_share klassi C. 2.2.2. Võimsustarbe vähenemise arvutamine Iga tõhusa valgusdiood-välisvalgustiga saavutatud võimsustarbe vähenemine (ΔPi) [W] arvutatakse valemi 3 järgi. kus:
Eri võrdlusalusena kasutatavate sõidukivalgustite võimsustarve on esitatud tabelis 3. Tabel 3 Eri võrdlusalusena kasutatavate sõidukivalgustite võimsustarve
3. CO2 HEITE VÄHENEMISE ARVUTAMINE CO2 heite vähenemine arvutatakse valemiga 4. kus:
Tabel 4 Erinevate sõidukivalgustite kasutustegurid
Tabel 5 Kütuse erikulu
Tabel 6 Kütuse teisendustegur
4. CO2 HEITE VÄHENEMISE MÕÕTEMÄÄRAMATUSE ARVUTAMINE 4.1. Üldmeetod CO2 heite vähenemise mõõtemääramatus [W] arvutatakse valemi 5 järgi ning see ei tohi olla suurem kui 30 % CO2 heite vähenemisest. kus:
Kohanduvate esitulede süsteemi puhul arvutatakse võimsustarbe [W] statistiline viga aga valemite 7 ja 8 järgi. kus:
5. ÜMARDAMINE CO2 heite vähenemist ja CO2 heite vähenemise mõõtemääramatust ümardatakse kaks kümnendkohta. CO2 heite vähenemise arvutustes kasutatakse kõiki suurusi ümardamata või need ümardatakse sellise vähima kümnendkohtade arvuni, et sellest tekkiv suurim kogumõju vähenemisele (st kõikide väärtuste ümardamise tulemus) jääks väiksemaks kui 0,25 g CO2/km. 6. CO2 HEITE VÄHENEMISE MIINIMUMMÄÄRAGA VÕRDLEMINE Iga suure tõhususega valgusdioodvalgustitega varustatud sõiduki versiooni puhul tuleb tagada, et on täidetud rakendusmääruse (EL) nr 427/2014 artikli 9 lõike 1 punktis b kindlaksmääratud miinimummäära kriteerium. Miinimummäära kriteeriumi täitmise kontrollimisel võtab tüübikinnitusasutus vastavalt valemile 9 arvesse punktis 3 kindlaksmääratud CO2 heite vähenemist ja punktis 4 kindlaksmääratud mõõtemääramatust. kus:
7. CO2 HEITE VÄHENEMISE SERTIFITSEERIMINE CO2 heite vähenemine [g CO2/km] , mille tüübikinnitusasutus peab sertifitseerima vastavalt rakendusmääruse (EL) nr 427/2014 artiklile 11, arvutatakse vastavalt valemile 10. CO2 heite vähenemine märgitakse tüübikinnitustunnistusel iga sõidukiversiooni puhul, mis on varustatud tõhusate valgusdiood-välisvalgustitega. kus:
(2) ELT L 213, 18.7.2014, lk 1. (3) ELT L 285, 30.9.2014, lk 1. (4) ELT L 250, 22.8.2014, lk 1. (5) ELT L 237, 8.8.2014, lk 1. (6) ELT L 148, 12.6.2010, lk 55. (7) ELT L 323, 6.12.2011, lk 46. (8) ELT L 164, 30.6.2010, lk 69. (9) ELT L 302, 28.11.2018, lk 114. (10) ELT L 250, 22.8.2014, lk 67. (11) ELT L 89, 25.3.2014, lk 101. (12) ELT L 222, 24.8.2010, lk 1. (*1) Aktiveerimiskiirust tuleb kontrollida iga sõiduki taotluse puhul vastavalt UNECE eeskirja nr 48 6. jaotise punkti 6.22 alapunktidele 6.22.7.4.1 (klass C), 6.22.7.4.2 (klass V), 6.22.7.4.3 (klass E) ja 6.22.7.4.4 (klass W). |